www.gilaniler.org Sitesine

http://www.gilaniler.org/

Cem ve 12 Hızmet (CEM VE 12 HIZMET)

ALEVİLİK NEDİR?

 Allah, Muhammed, Ali kutsallığını kalbinde taşıyan,  Hz. Ali’nin adaletinden ayrılmayan,  Temelinde insan sevgisi bulunan, Her dine, her mezhebe, her insana saygı duyan ve hoşgörü ile bakan, Dil, din, ırk, renk ayrımı yapmayan,  Eline diline beline sahip olma ilkelerini şart koşan, İnsanları yaşadıkları toplumda kendi istekleri ile kendi kendilerini yargılamalarını sağlayan, Laik, demokrat, eşitlikçi, katılımcı, paylaşımcı düşünceyi  savunan, Şeriatın bağnaz kurallarına bağlı olmayan ve onu red eden, islam dinini kendine göre ve emevi-sünni islamın dışında yorumlayan, Aslı doğruluk, kemali dostluk, cevheri merhamet, görüşü eşitlik, hazinesi bilgi, meyvası sevgi hamuru ile yoğrulmuş  İnsani kamil ve erdemli insan yaratmayı ön gören, Yaradan ile yaradılan kiliğinden varlık birliğine varan , Edep ve ahlaklılığı yaşamın temeline oturtan,  İnsanı yücelten, hamurunda hem ilahiliğin hem de irfaniliğin mayası bulunanKişinin ahlak ve karekterli yaşam ilkelerini belirleyen, Hz. Muhammed ve Hz. Ali’den gelen neslin devamı olan, Dini biçim ve şekil olarak değil, gerçek anlamıyla  algılayan, Dini bağımsız bir irade gücü ve batini özelliği ile evrimleştiren, Akıl ve iman bütünlüğünde birleştiren ve tüm bunları kırklar cemi ile yürüten bir inanç sistemidir.

 CEMEVİ: Alevilerin ibadet yapmak için toplandıkları kutsal yerdir.

CEM: Bir araya gelme, toplanma, birlikte ibadet  etme anlamına gelir.

Aleviler Ayin-i cem’de ikrar verme, yola girme, sorgulama, barıştırma, haklaştırma, çerağ uyarma, tevhit tutma, semah dönme, yol ulularını anma, kurban tığlama gibi inanç ve töre kurallarının belli usul ve erkanlara göre yerine getirdiği ibadet şeklidir.

Cem, senliğin-benliğin yıkıldığı, kin, kibir, hırs ve hasetin olmadığı,

Acının bal eylendiği, düşmanın dost edindiği, yolun yol eylendiği kamil insanlardan oluşan irfan meclisidir

 

Meclisin Piri Hazreti Ali ve Şerçeşme Hacı Bektaş Velidir.

Kaynağı Kırklar meclisidir.

 CEM (AYİN-İ CEM) ÇEŞİTLERİ

1.GÖRGÜ CEMİ 

Musahip olacak olanların görgüsü yapılır. Sadece musahip kardeşler ve evli olanlar girer.

2. BİRLİK CEMİ / ÖĞRETİ CEMİ

Yola yeni gireceklere, gençlere yol, edap ve erkan öğretmek için yapılır. Herkes katılabilir.

3.HIZIR CEMİ

Hızır ayında yapılır.

4. DAR CEMİ (DARDA İNDİRME CEMİ)

Hakka yürüyen bir canın darda indirilmeis için yapılır.

Ceme daire şeklinde oturulur.

Herkes  birbirinin yüzüne bakar/ Cemale niyaz olmaktır.

Kıble aranmaz Herkesin kıblesi karşısında duran Can’nın Cemalidir.

Kadın-Erkek, Yaşlı-Genç, Zengin- Fakir, ayırımı yapılmaz, Ceme katılan herkes CAN’dır.

 

ONİKİ  HİZMET POSTLARI

Cemevlerinde, Cem esnasında 12 Post serilir. Serilen Postlara oturulmaz ve basılmaz.

Post sahipler şunlardır.

1.Horasan Postu / Hacı Bektaş Makamı

2.Ahmedi Muhtar Postu / Hz.Muhammed Makamı

3.Ali Postu / Rehber Makamı

4.Aşçı Postu / Seyyit Ali Sultan Makamı

5.Ekmekçi Postu / Balım Sultan Makamı

6.Nakib Postu / Kaygusuz Sultan Makamı

7.Atacı Postu / Kanber Ali Makamı

8.Meydancı Postu / Sarı İsmail Sultan Makamı

9.Türbedar Postu / Karadonlu Cem Baba Makamı

10.Kurbancı Postu / Halil İbrahim Makamı

11.Ayakçı Postu / Abdal Musa Sultan Makamı

12.Mihmandar Postu / Hızır Aleyhiselam Makamı 

 

DARA DURMAK

 

1. DARI HÜSEYİN / DAR-I FATIMA

Yiğitliğin dürüstlüğün  ve haksızlığa karşı gelmenin simgesidir. Fatma Anayı ve Hüseyin-i anmak ve bağlılığını ifade etmektir. Meydana gelip Mürşidin önünde diz çöker, ellerini yere koyarak secde eder ve bekler. Anlamı Darı-Fatma veya  Dar-ı Hüseyindir. Kerbela  şehidi İmam Hüseyin gibi  yol uğruna kellemi vermeye hazırım.


 

2. DAR-I MANSUR

Enelhak düşüncesini savunduğu için dara çekilen Hallacı Mansur gibi yol uğruna canını vermeyi ifade eder. Meydana gelip Mürşidin önünde diz çöker, ellerini yere koyarak secde eder  ve ayağa kalkarak sağ ayak ucu sol ayak ucu üstüne  gelecek şekilde ayak mühürler durur ve bekler. Kollar yana sarkık şekilde bırakır. Anlamı  Dar-ı Munsurdur. Hallacı Mansur gibi yol uğruna asılmaya hazırım.

 

3. DAR-I  FAZLI

Miranşah tarafından göğsüne bıçak saplanarak  yüzüstü bırakılan  Fazlullah Hurufi gibi yüreğine bıçak saplansada yolundan ve ikrarından dönmemeyi ifade etmektir.   Meydana gelip Mürşidin önünde diz çöker, ellerini yere koyarak secde eder, başını kaldırarak diz üstü bekler ve sağ el sol elin üstüne gelecek şekilde  göğsüne koyar bekler. Anlamı  Dar-ı Fazlıdır. Fazlullah Hurufi  gibi canımı vermeye hazırım.
 

4. DAR-I NESİMİ

Fetvalar verilerek derisi yüzülen  Seyyid İmadedin Nesimi gibi   derisi yüzülse de yolunda ve ikrarından dönmemeyi ifade eder. Meydana gelip Mürşidin önünde diz çöker, ellerini yere koyarak secde eder, başını kaldırarak diz üstü bekler, sağ el sol elin üstüne gelecek şekilde  göğsüne koyar, ve bekler. Anlamı Dar-ı Nesimidir. Nesimi gibi yol uğruna derisini yüzdürmeye hazırım.

 

GÖRGÜ / SORGU / DÜŞKÜNLÜK AYİNİ

Ceme katılan canların şikayetleri dinlenir. Küskün canlar barıştırılır. Haksızlıklar ortadan giderilir. Mürşid tek başına karar veremez, tüm taraflar dinlenir, tüm canların kararı geçerlidir.

Adam öldürmek, zina yapmak, hırsızlık yapmak, haksız yere eşini boşamak, aldatmak ve üstüne evlenmek, yalan söylemek, iftirada bulunmak, başkasının hakkını yemek, onuru ile oynamak, ihanette bulunmak, verdiği söz ve ikrardan dönmek, sır saklamamak, yol ulularına karşı gelmek 4 kapı ve 40 makam ilkelerine karşı gelmek düşkünlüğe yol açar.

 MÜRŞİT (PİR / DEDE / BABA)

 Hz.Muhammedi, İmam Ali ve Hacı Bektaş Veliyi Temsil eder. Onlar adına ikrar alır nasip verir, Cem yürütür

, Talibi eğitir ve irşat eder. Alevi öğretisinde bu makama Serçeşme denir.

 

CEM TÖRENİNE BAŞLANGIÇ

 EŞİK

Cemi yürüten Mürşit/Dede/Pir/Baba üç defa Allah-Mumammed-Ali diyerek Cemevinin eşiğine üç defa niyaz olur ve Cemevine girer

Alevilerde Eşik kutsaldır. oturulmaz ve basılmaz

Alt basamağı Hz. Fatma’yı,

Sağ tarafı Hz. Ali’yi

Sol tarafı Hz. Hüseyin’i

Üst tarafı Hz. Hasan’ı temsil eder.

BEKÇİ / KAPICI

GÖREVLERİ

Cemevinin girişinde durur giriş ve çıkışları kontrol eder, Ceme katılan canların eşyalarını düzenli koyarak sahiplerinin kolayca bulmasını sağlar

. Cemevinin güvenliğini sağlar. Ceme katılanların evlerine ve mallarına bir zarar gelmemesi  için dikkat eder. Mürşid Cemevine girerken kapıda cemevini Mürşid’e teslim eder.

 KAPICI GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Evvel Allah diyelim, açalım Cemevini, canları mihman edelim, sığındım sana üçlerin aşkına, teslim oldum sana beşlerin yoluna, başkoydum kapına yediler yüzüne, hakkın iradesi, halkın iradesi açtım gönül kapısını teslim ettim erkana, Allah Muhammed ya Ali, nefes Pir nefesidir.

                                                              

RIZALIK

Dede makamına oturmadan önce ceme katılan

tüm canlardan rızalık alır. Rızalık almadan Cem

yürütülmez.

Rızalık üç türlüdür

1.İnsanın kendisiyle rızalığı

2.İnsanın toplumla rızalığı

3.Kişinin tarikatı ile rızalığı

 

Dede canlardan rızalık aldıktan sonra, topluma döner 3 defa ‘‘Canlar aranızda Kırgınlık, dargınlık, küslük varsa buyursun dile gelsin’’ der. Canlar ‘‘Allah eyvallah’’ derler. Cemde herkes birbirinden razı olduğunu göstermek için sağında ve solunda oturan canlarla niyaz olur ve cem devam eder.

 

REHBER

GÖREVLERİ

Yola girmek isteyen talipleri eğitir.Yol ve yöntem gösterir kuralları öğretir, Musahip olmak isteyen taliplere önderlik eder. İkrar alınırken yardımcı olur. Mürşidin olmadığı yerde ona vekillik eder. Taliplerin devamlı edepli, erkanlı bir yaşam sürmelerinde hep örnek olur.

POSTUN DEDEYE TESLİMİ

Rehber elinde postu, Gözcü ile birlikte dar meydanına gelerek, postu yere bırakır, ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek posta niyaz olur. Ayağa kalkarak dara durur ayak mühürler. ‘‘Yolun Erine teslim, Meydan Pir’ine Teslim. Allah Eyvallah Nefes Pir Nefesidir’’ Postu Pir’e teslim eder. Duasını alır, tekrar yere niyaz olur ve makamına oturur.

 GÖZCÜ

 GÖREVLERİ

Yola yeni girmiş kişileri izler.

 Musahip olan çiftlerin hal ve davranışlarına nazar eder ve onların olumsuz hareketlerden uyak durmalarını sağlar. Cem ve ibadet anlarında bir olumsuzluk olmamasını sağlar ve zamanında talipleri uyarır. Hizmet sahipleri ile birlikte Pirin karşısına gelir onların gülbenglerini okumasına yardımcı olur.

 Gözcü hüzmetler esnasında yere değil Asa’sına niyaz olur.

Gözcü dar meydanına gelir, üç defa ‘‘Erenler Gözcü Karacaahmet Hizmeti geldi’’ diyerek gülbengini okur. Duasını alır ve görevine devam eder.

 GÖZCÜ GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Hak erenler ceminde gözcüyüm, Hizmetti hikmette sözcüyüm, yolu yol ile edap içinde geçmesinde hizmetçiyim, hak katında ve halk yanında gözcüyüm, özürümüz olursa şimdiden af ola, Allah eyvallah nefes Pir nefesidir.

 

 ZAKİR / SAZANDAR / AŞIK

Cem esnasında Mürşit makamının bir tarafında oturur. Pirden destur alarak yürütür.Cem esnasında bağlama çalar Deyiş, Duaz-ı İmam, Mersiye, Semah ve Miraclama okur. Pir’e yardımcı olur.

Bir veya birkaç kişi olabilir 

Zakir Bağlamasının üzerine eğilerek üç defa ‘‘Erenler Abdüsamed Hizmeti geldi’’ diyerek gülbengini okur

ZAKİR GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Hü... Pirim, Hak divanında, Canlar meclisinde ve cemevinde Nefes, Duaz-ı İmam, Miraclama, Tevhid, Mersiye ve deyiş söylemeye, yolumuzu yol eylemeye, erkanımıza düzen tutmaya, şelpe vurup saza, tellerle coşmaya, Zakir olup çağrışmaya destur. Allah eyvallah,

Dil bizden nefes Pir’imizden ola.

  

12 HİZMETLERİN ÇAĞRILMASI

Zakir Mürşid’den destur alarak 12 hizmet nefesini okur ve nefeste ismi geçen hizmet sahibi Dar meydanına gelerek niyaz olur, ayak mühürlenerek bekler.

Tüm hizmet sahipleri çağrıldıktan sonra Mürşid dualarını okur ve yere niyaz olurlar, her hizmetli görevinin başına döner

 SÜPÜRGECİ / FARRAŞ GÖREVİ

İç anlamı, (Batıni) Görgü Ceminde yapılan ikrar alma, ikrar verme, dara durma, darda hesap verme erkanında konuşulanların süpürülerek sır edilmesidir. Dış anlamı, (Zahiri) Cemevinin temizliğidir.

 GÖREVLERİ

Cemevinin temizliğinde sorumludur

, Postları serer

, Cemden sonra cemevinin tertipli bırakılmasını özen gösterir.  Genelde üç bayan can bu görevi yürütürler Üç bacı, Gözcü ile birlikte elinde süpürge  Pir’in huzurunda, Dar meydanına gelerek dururlar.  Üç defa ‘‘Erenler Seyyidi Faraş Hizmeti geldi’’ diyerek  birer adım atarlar.  Üç adım attıktan sonra elindeki süpürgeyi ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek süpürge çalarlar. Diz üstü yere çöküp ellerinin dış tarafı yere gelecek şekilde avuçlarının içine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek niyaz olurlar. Sonra ayağa kalkıp süpürgeyi koltuğunun altına alır, ayak mühürler, dara dururlar ve gülbengini okurlar.

 SÜPÜRGECİ GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Güruhu Naciyim, üç bacıyım, kırklar meydanında süpürgeciyim, Pir divanında durucuyum, Pir’imiz Hünkar Hacı Bektaş Veli, üstadımız Seyyidi Faraştır, süpürgeci Selman, Kör olsun Mervan, zuhur etsin Mehdi sahibi zaman, Allah eyvallah, Nefes Pir nefesidir.

Dede yaptıkları  hizmetlerinden dolayı kendilerine duasını verir tekrar yere niyaz olup giderler.

 ÇERAĞ / DELİL UYARMA ERKANI

İç anlamı, (Batıni)  dünyanın bir nurdan (ışıktan) var olduğuna inanılan alevilikte Kandili Nur olayını anlatmaktır. Dış anlamı, (Zahiri) Cemevinin aydınlatılmasıdır.

GÖREVLERİ

Cemevinin aydınlatılmasından sorumludur. Cem esnasında delil uyandırır. Gülsuyu ve güzel kokular dağıtır.

 Cemde meydancıya yardımcı olur.

 Gözcü, Çerağcı ve eşi  elindeki Çerağı ile birlikte Dar  Meydanına gelir üç defa ‘‘Erenler Hadi Ekber Hizmeti geldi’’ diyerek  birer adım atarlar.  Eşi ile birlikte diz üstü yere çöküp ellerinin dış tarafı yere gelecek şekilde avuçlarının içine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek niyaz olurlar. Sonra ayağa kalkıp çerağı elinde, ayak mühürler, dara dururlar ve gülbengini okurlar. 

GÖZCÜ GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Çerağı ruşen, fahri devrişan, zuhurdur insan, himmet Pir’den, Pir’i Horasan, Kürşadı meydan, Kuvveti Abdalan, Kanuni Evliyan, Gerçek erenler demine hü. Ayin-i Cem’e girenlerin gül cemallerine aşk ola. Allah eyvallah, nefes Pir nefesidir.

Çerağı uyandırır (yakar) Mürşid çerağcıya  duasını verir. Zakir Çerağı duaz-ı okur  ve kutsar. Çerağı Cemevini aydınlatacak yüksek bir yere bırakılır. Dede yaptıkları  hizmetlerinden dolayı kendilerine duasını verir tekrar yere niyaz olup giderler. 

TEZEKAR

 / İBRİKTAR

Tevhit bölümünden önce Pir’in ve post sahiplerin ellerine su döker ve manevi abı-dest alınmasını sağlar. İç anlamı, Kalbin ve gönüllerin temizlenmesidir. Kin, nefret ve kötülüklerden arınmaktır.

İç temizliktir. Canlar cemevine gelirken herkes evinde yıkanır temizlenir ve en güzel elbiselerini giyerek dış temizliğini önceden yaparlar.

 

GÖREVLERİ

Gözcü ile birlikte Tezekar/İbriktar ve bacı elinde legen, er elinde ibrik omuzunda havlu ile dar meydanına gelerek üç defa ‘‘Erenler Selmanı Pak Hizmeti geldi’’ diyerek  birer adım atarlar.  Eşi ile birlikte diz üstü yere çöküp ellerinin dış tarafı yere gelecek şekilde avuçlarının içine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek niyaz olurlar. Sonra ayağa kalkıp, ayak mühürler, dara dururlar ve gülbengini okurlar. Eşi ile birlikte yere diz çökerek karşıklı otururlar. Önce er bacının ellerine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek üç defa su döker, bacının ellerini havlu ile kurular. Sonra bacı eşinin ellerine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek üç defa su döker ve havlu ile kurular. Sonra Tezekar tarafından manevi abı-dest almak  için Mürşid ve post sahiplerine, daha sonra diğer canların ellerine su döker abı-dest aldırır. Bacı  onların ellerini elindeki havlu ile kurular

 . Görevleri bitince Mürşidin karşısnına gelirler, ayak mühürlenir, dara dururlar. Mürşid yaptıkları hizmet karşılığında dualarını verir. niyaz olup yerlerine giderler.

İBRİKTAR / TEZEKAR GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

 Hü dost deyip durduk divana, yetmişüç canın çatlayan dudaklarına, akan kızıl kanlara, kesilen başlara, oyulan gözlere, doğranan kollara, bu şehitlerimiz için abı-dest ola, ruhlarını şad etmek için Hızır erenler suyu ola, Allah eyvallah Nefes Pir nefesidir.

 KURBAN SAHİPLERİNİN ÇAĞRILMASI

Lokma Alevilerde eşit üleşim/paylaşım geleneğini simgeler. Dua okunmada lokmalar yenilmez.

Kurbancı/Lokmacı ve eşi, Kurban sahipleri ve

Ceme lokma getiren canların lokmalarından tepsiye hepsinden birer tane konulur. Lokmacı eşi,  birlikte dar meydanına gelierek üç defa ‘‘Erenler Lokmacı Kadıncık Ana Hizmeti geldi’’ diyerek  birer adım atarlar, birlikte diz üstü yere çöküp ellerinin dış tarafı yere gelecek şekilde avuçlarının içine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek niyaz olurlar. Ayağa kalkıp, ayak mühürlenir, dara dururlar. Zakir Kurban Duaz-ı ile kurbanı kutsar, Mürşid yaptıkları hizmet karşılığında dualarını verir. niyaz olup yerlerine giderler.  Kutsanan  lokmalar diğer lokmalara karıştırılır.

KURBANLAR

1.Kanlı kurban

Hayvan (Sığır, Koyun, Keçi, deve, tavuk, horoz) olabilir. Maddi durumu iyi olanlar kanlı kurban getirirler.

2.Kansız Kurban

Genelde tahıl ürünleri olur. Maddi durumu iyi olmayanlar kansız kurban getirirler. Getirilenler kurbancıya teslim edilir. Kurbancı Tüm canlara eşit şekilde lokma yapıp dağıtır.

 MİRACLAMA

Miraclamada Hz.Muhammed’in Miraca çıkışı, Kırklar meclisine gelmesi ve birlikte Cem tutması anlatılır. Edep erkanlı oturulur. Zakirin okuduğu miraclamada Muhammed kalktı ayağa denildiğinde herkes ayağa kalkar. Muhammed oturdu denildiğinde otururlar. Muhammed secdeye durdu denildiğinde secde edilir. Muhammed girdi semaha denildiğinde canlar semaha başlarlar.

 TEVHİD BÖLÜMÜ

Vahdet (birlik) alemini  simgeleyen bu bölümde canlar vecd içinde kendilerini tanrı sevgisine verirler.

Zakir tarafından Tevhidler okunurken canlar diz üstü oturur ve elleri ile dizlerine vurarak tempo tutarlar.

 

SAKKA / SUCU

Bu bölümde Kerbela Şehitleri anılır. Dürüstlüğün ve yiğitliğin sembolü olan İmam Hüseyin’i anmak ve kötülüğün sembolü olan Yezid’i lanetlemektir. Dağıtılan suların hastalara şifa verdiğine inanılır. Zakir Cemin bu bölümünde Mersiyeler okur. Canlar sesizce dinlerler.  İmam Hüseyin ve arkadaşları için gözyaşı dökerler.

 

GÖREVLERİ

Gözcü ile birlikte Sakacı ve  bacı elinde su ile dar meydanına gelierek üç defa ‘‘Erenler Şahı Şehidi Kerbela Hizmeti geldi’’ diyerek  birer adım atarlar. Eşi ile birlikte diz üstü yere çöküp ellerinin dış tarafı yere gelecek şekilde avuçlarının içine ‘‘ Ya Allah, ya Muhammed, ya Ali’’ diyerek niyaz olurlar. Sonra ayağa kalkıp, ayak mühürler, dara dururlar ve gülbengini okurlar. Suyu önce Mürşide verir. Mürşit elindeki bardakta olan suyu kutsar ve diğer suyun içine  katar. Sonra Ceme katılan diğer canlara Kerbela’da susuz bırakılanların aşkına su dağıtır. Görevleri bitince Mürşidin karşısına gelirler, ayak mühürlenir, dara dururlar. Mürşid yaptıkları hizmet karşılığında dualarını verir, niyaz olup yerlerine giderler.

SAKACI GÜLBENGİ

Bismi Şah Allah Allah,

Geçmişiz biz canı baştan, ol hüdanın aşkına, dem be dem can gözü ile Hakkı görenler aşkına, Kerbela deşt gamında can verenler aşkına, gözüm yaşı sebil ettim Şahı Şehidan aşkına,

Selamullah ya Hüseyin,  Selamullah ya Hüseyin,  Selamullah ya Hüseyin

Allah eyvallah Nefes Pir nefesidir.

 

PEYİKCİ / PERVANE

GÖREVLERİ

Cem yapılacağı zaman ev ev gezerek habercilik görevi yapar. Herkesin Ceme katılmasını sağlar. Semahçıların yetişmesini sağlar. Cemde semah dönmek isteyenlere yardımcı olur.

MEYDANCI / İZNİKCİ

GÖREVLERİ

12 Postu hazırlar ve  Cemevi içinde kuralına uygun bir şekilde yerleştirmesini sağlar. Cemevine gelenlere yer gösterir. Özel istek ve arzulara yanıt verir.

 

 LOKMALARIN DAĞITIMI VE SOFRA DUASI

LOKMACI / KURBANCI

Cemin sonunda lokmacı bütün herkese lokmaları dağıtır. Ceme katılan canlara dönerek  üç defa ‘‘Erenler cem’e geldi Hakkın niyazı, elimizde yoktur terazi, lokmalarda herkes hakkına oldumu razı’’ sorar. Canlar da ‘‘Allah eyvallah’’ diyerek razılık gösterirler.  Sonra Mürşid’e dönerek dara durur  gülbengini okur ‘‘Bismi Şah Allah Allah,

Evel Allah diyelim, kadim Allah diyelim, geldi Ali sofrası, Hak versin Biz yiyelim, Allah eyvallah Nefes Pir nefesidir’’ Mürşid yaptıkları hizmet karşılığında dualarını verir. niyaz olup yerlerine giderler. Dua okunmada lokmalar yenilmez. Lokma Alevilerde eşit üleşim/paylaşım geleneğini simgeler.

GÖREVLERİ

Canlar tarafından getirilen lokmalar Kurbancı tarafından  hazırlanır ve Mürşidin izni ile eşit şekilde dağıtılır.

CEM BİRLEME

Oniki hizmetler tamamlandıktan sonra 12 hizmet sahipleri Dar Meydanına gelerler, niyaz edip dara dururlar.Ayak mühürlenir, Mürşid dualarını verir. Cem birleme gülbengi okur ve cem tamamlanmış olur.

AYAK MÜHÜRLEME

Ayak mühürleme, dar meydanına gelen canlar sağ ayağın sol ön tarafı ile sol ayağın baş barmağına basarlar.

Hz.Ali oğlu Hz. Hüseyin’den su istemiş ve Hz. Hüseyin suyu getiriken ayağı taşa çarpar ve sol ayak başparmağı kanar. Babası karşısında dururken babası ayağındaki kanı görmesin diye sağ ayağı ile yaranın üstünü kapatır.

 YEDİ ULU OZAN

Nesimi              1360-1417      Bağdat     

Hatayi               1487 –1524    İran / Erdebil

Fuzuli               1504 -1556     Kerkük

Yemini              15 yy              Tuna

Virani                 16 yy               Eğriboz

Pir Sultan Abdal  1524 –1576   Sivas

Kul Himmet       14 -15 yy        Tokat / Almus

Okunan deyiş, duazı imam, mersiye, miraclama, semah ve tevhidlerde  7 ulu ozanımızın ismi geçtiğinde el dudağa götürülerek  öpülür ve göğüse verilirerek niyaz olunur.