PİR SULTAN ABDAL
YEDİBÖLÜK KÖYÜ
AA...ÖNSÖZ
ANILARLA SİFON AĞIT DİL
EĞİTİM GELENEKLERİMİZ
GENÇLİK ETKİNLİĞİ GENÇLİĞİMİZ GURBETTEKİLER GÖRÜŞ
HARİTA
KAYIPLARIMIZ KUSPO 3,6 HAZİREN 2010
KUSPO VİDEOLARI
KÖY RESİMLERİ
KÖY VİDEOLARI
KÖYÜMÜZÜN OZANLARI KÜLTÜTÜMÜZ KÜRT SORUNU
NUFUS PROJELERLER SANAT SEMTLARIMIZ SOYAĞACIMIZ
SİFONDA DEDELİK TARİHİ BELGE TARİHİMİZ TARİHİMİZDE İZBIRAKANLAR
YAZ ETKİNLİKLERİ YORUM YÖRESEL ATA SÖZLERİMİZ YİTİRDİKLERİMİZ
ÖYKÜLER ŞADİ AŞİRETİ ŞİRANIN KÖYLERİ ALEVİ YOLU VE ÖRETİSİ
ALEVİ PİR VE ERENLERİ
ALEVİ DERGAHLARI ALEVİ OCAKLARI ALEVİ SÖZCÜĞÜNÜN KÖKENİ ALEVİ ÖĞRETİSİ ALEVİLİKTE KURBAN ALEVİLİĞİN GİZLİ TARİHİ ALEVİLİĞİN TARİHSEL BOYUTU AYİN-İ CEM BATAL GAZİ BOZ ATLI HIZIR BÜYÜK OSMANLI YALANI CEM VE 12 HIZMET DERGAH DEVLETLERİ DİL KURUMUNCA ALEVİLİK EHL-İ BEYT'LER ALEVİMİ HACİ BEKTAŞ VBELİ LUVİ`LER ALUVİLER OZANLARIMIZ TURNA KUÇU TURNA KUÇU SÜRATINDA MURŞİT VARİDAT YAS-I MATEM YEDİ ULU ALEVİ OZANI
İNAÇ BOYUTUYLA ALEVİLİK SPONSOR
SAYAÇ
Ziyaretçi şu An Bağlı TAKVİM
GAYETE
İNFO
|
ALEVİ PİR VE ERENLERİ - Sarı Saltuk
SARI SALTUK Sarı Saltuk menkıbelerde en çok anlatılan pirlerden birisidir. Menkıbeler öylesine çok söylenmiş, yazıya geçirilmiştir ki, onun tarihsel kimliğini geri plana atmaya yetmiştir. Menkıbelerde her zaman olduğu gibi tarihsel çelişkiler iç içe bulunmaktadır. Gözlerden kaçmayacak bir gerçek Sarı Saltuk’un bir Horasan Ereni olarak Anadolu’ya 13. yüzyılın ortalarında geldiği, Anadolu’da diğer arkadaşları gibi Alevi kültürünün yayılmasını, yeşermesini, hoşgörüsünün benimsetilmesini, barış ve kardeşlik ortamında tüm insanların mutlu olması yönünde çalışmasıdır. Sarı Saltuk’dan övgüyle söz eden birçok kaynak vardır. Kaynaklar, genellikle çelişkilidir. Tarihi kaynak diye gösterilen bazı bilgiler Hacı Bektaşı Veli Velayetnamesi’ne dayanılarak verilen menkıbelerdir. Kaynakların dışında Alevi Bektaşi şairlerinin nefeslerinde bolca övgüler vardır. 1475 tarihlerinde yazıldığı sanılan Hızırname adlı eserinde Alevi şairi Muhyittin’in şiirinin bir yerinde Sarı Saltuk’dan şöyle söz edilmektedir. “Geldi erenler cem ile gösterdiler uçtan uca Taptuk Sarı Saltuk bile gösterip hep uçtan uca” Sarı Saltuk’dan Hacı Bektaş Velayetnamesi’ne anlatılanların bir başka biçimiyle de Otman Baba Velayetnamesi’nden Sarı Saltuk’dan bahsedilmektedir. Sarı Saltuk’un Anadolu’da bulunduğu dönem kargaşanın en yükseğe çıktığı, Selçukluların yıkılma sürecidir. Anadolu Selçuklu Devleti her ne kadar yıkılma sürecine girmiş olsa da, Anadolu’da yine çeşitli devletçikler ortaya çıkmaya başlamıştır. Bunlar uç beylerinin kendi adına kurdukları beyliklerdir.. Sarı Saltuk ismi ölümünden yıllar sonra bile Osmanlı topraklarında anılır olmuş. Unutulamamış, Osmanlı sultanları gittikleri her seferde onun ismiyle karşılaşır olmuşlar. İnsanların bedenleri yerine gönüllerini kazanan.Sari Saltuk, bu gönül kazanımlarının bu kadar büyüyeceğini, Avrupa topraklarında bu derece tutacağını belki de hesaba katmamıştı bile. Adına söylenen menkıbeler öylesine ülkeyi sarmış ki, padişahların rüyalarına bile girer olmuş Sarı Saltuk. Bir menkıbede, İstanbul’un kuşatıldığı ama henüz alınamadığı dönemde Fatih devamlı düşünür, İstanbul’u alabilmenin formüllerini kafasında kurarmış. Bir gün bir rüya görür, kızıl saçlı, iri yarı, elinde bastonlu birisi karşısındadır. Karşısındaki kızıl saçlı, ona “Ben Sarı Saltuk’um” der. Ardından İstanbul’un anahtarlarını Sultan Mehmet’e teslim eder. Anahtarlardan birisinin Edirne’de kalacağını da söylemeyi unutmaz. İstanbul’un kuşatılması sırasında Edirne’de bulunan Cem Sultan’ın kulağına da hep Sarı Saltuk fısıldanır. Genç Şehzadenin içini kemiren bu zat kimdir? Araştırılması ve adına da bir kitap yazılmasını Ebul Hayri Rumi adlı birisini görevlendirir. Ebul Hayri Rumi, topladığı bilgileri birleştirerek Saltukname adıyla bir eser ortaya koyar. Ahmet Yesevi’den yüzyıl kadar sonra yaşadığı sanılan Sarı Salttık, Hacı Bektaş ve Mevlana ile hem çağdaş hem de yaşıtdaş olduğu gerçektir. Bu büyük evliyanın ölümüyle ilgili birçok bilgiler verilmektedir ki bu bilgiler diğer pirler için de aynı şekilde vardır. Ancak ortada kesin bir tarih söylenememektedir. Birkaç yıl ileri ya da geri olabilir, bunun fazlaca bir önemi olmasa gerek. “Sarı Saltuk’un Kuzey Anadolu ‘dan Üsküdar yolu ile bir Türkmen kafilesinin reisi olarak Dobruca ‘ya 1263-1264 tarihinde göçünün vuku bulduğu, günümüz tarih araştırıcılarının artık ittifakken kabul ettikleri bir husustur.” Saltıık’un ölüm tarihiyle ilgili A. Baki Gölpınarlı, Berzali’den aldığı bilgi ışığında 1291 olarak, Zeki Veli Togan ise Yusuf al Nabhani’den yararlanarak Saltuk’un ölüm tarihini 1256-1257 olarak saptıyor. Machiel Kiel ise Sarı Saltuk’un ölüm tarihini 1300 olarak vermektedir. Sarı Saltuk’un Horasan pirlerinin en büyüklerinden olduğu Rafizi ve Batini düşünceler taşıdığını, Anadolu ve Rumeli Aleviliğinin oluşumunda onun harcının büyük olduğunu kanıtlayacak birçok belge vardır. Onun katı bir Arap-Emevi Müslüman’ı gibi gösterme umarları boşunadır. 0, Anadolu pirlerinin olduğu kadar Müslüman’dır, Batıni’dir, Kızılbaş’tır, Rafızi´dir, Hetorotox’dur. Sarı Saltuk’la ilgili bütün söylenenler, yazılanlar, tarihsel ve menkıbeyi kaynaklar San Saltuk’un en önemli bir Horasan Ereni olduğunu, kendisinin bilgilerle donanmış, iyi bir öğretmen, örgütleyici, iknacı olduğunu kanıtlamaktadır. Sarı Saltuk’un tekkesi ve türbesinin Dobruca, Babadağı’nda olmasına karşın. Anadolu ve Balkanlar’da adına yapılmış birçok makamı vardır. Bunların bulunduğu bölge ve yerler şöyledir: Tunceli - Hozat, Akören Köyü Diyarbakır - Kent Merkezi Bor - Merkez İznik - Merkez İstanbul - Rumeli Feneri İçinde Babaeski (Bulgaristan İşpulyla yok edildi) Mostar - Yugoslavya Ohri - Makedonya Dobruca - Babadağ Pes - Yugoslavya Bivania - Isveç Pezevina - Bohemya Moskova 15 Kaynak Gülag Öz Kurulum Tarihi : 21/12/2017 @ 00:34 Bu Makaleye Verilen Cevaplar
Gımgımın Adı , Halkı ve Bazı Köy Adlarının Tarihi Kaynakları
--
| ÜYE GİRİŞİ
Tekrar Giriş Yap --- 350 üye
( Hiçkimse )
ARAMA
ANKET
KİTAP KÖŞESİ
GÜNCEL HABER
RSS HABER
|