PİR SULTAN ABDAL
YEDİBÖLÜK KÖYÜ
AA...ÖNSÖZ
ANILARLA SİFON AĞIT DİL
EĞİTİM GELENEKLERİMİZ
GENÇLİK ETKİNLİĞİ GENÇLİĞİMİZ GURBETTEKİLER GÖRÜŞ
HARİTA
KAYIPLARIMIZ KUSPO 3,6 HAZİREN 2010
KUSPO VİDEOLARI
KÖY RESİMLERİ
KÖY VİDEOLARI
KÖYÜMÜZÜN OZANLARI KÜLTÜTÜMÜZ KÜRT SORUNU
NUFUS PROJELERLER SANAT SEMTLARIMIZ SOYAĞACIMIZ
SİFONDA DEDELİK TARİHİ BELGE TARİHİMİZ TARİHİMİZDE İZBIRAKANLAR
YAZ ETKİNLİKLERİ YORUM YÖRESEL ATA SÖZLERİMİZ YİTİRDİKLERİMİZ
ÖYKÜLER ŞADİ AŞİRETİ ŞİRANIN KÖYLERİ ALEVİ YOLU VE ÖRETİSİ
ALEVİ PİR VE ERENLERİ
ALEVİ DERGAHLARI ALEVİ OCAKLARI ALEVİ SÖZCÜĞÜNÜN KÖKENİ ALEVİ ÖĞRETİSİ ALEVİLİKTE KURBAN ALEVİLİĞİN GİZLİ TARİHİ ALEVİLİĞİN TARİHSEL BOYUTU AYİN-İ CEM BATAL GAZİ BOZ ATLI HIZIR BÜYÜK OSMANLI YALANI CEM VE 12 HIZMET DERGAH DEVLETLERİ DİL KURUMUNCA ALEVİLİK EHL-İ BEYT'LER ALEVİMİ HACİ BEKTAŞ VBELİ LUVİ`LER ALUVİLER OZANLARIMIZ TURNA KUÇU TURNA KUÇU SÜRATINDA MURŞİT VARİDAT YAS-I MATEM YEDİ ULU ALEVİ OZANI
İNAÇ BOYUTUYLA ALEVİLİK SPONSOR
SAYAÇ
Ziyaretçi şu An Bağlı TAKVİM
GAYETE
İNFO
|
GELENEKLERİMİZ - Gağand
GAĞAND Gağand, bizde yöresel olarak, genel de çocukların biraz ilgi duyduğu bir etkinlik olarak yapılmakta idi. Şimdi durum değişti. 1980 lerden sonra, global olarak tüm dünya da dejenerasyon olgusu sonucu, eski gelenek ve göreneklerin, neredeyse, unutulma noktasına gelinen aşamada, haklı olarak bunu geçmiş zaman dilimi,içinde ve dönemin, olaylarını anlatmaya çalışacağım. Okuyucularımız, bu gelenek sördürülüyor mu? sanısına kapılmıyacaklarıdır.Gağand, 13 ocak günü, bir nevi çocuk bayramı niteliğinde, çocukların diğer bayramlarda olduğu gibi, gağand’da aynı münval üzere, sabah’ın erken saatlerinden itibaren, bütün köy ve mahalleli, komşu ve akrabalarının evlerini ziyaret edip, kuru yemiş, küçük hediyeler, şeker vs tolpluyorlardı. Yine yöresel olarak, Alevi ve Kürtçe konuşan ( Kürt Alevileri)’’ Gağandı bazı köylerde daha farklı, kutlamalar ve değişik inanç kült’ü çerçevesinde, kutluyorlardı. 12 ocak akşamından, ertesi günün sabah’ına kadar, kadınlar,evlerde el işleri, halı, kilim, çorap, vb elbislik kumaş gibi makas işleri ile, iğne, iğ vs edavatların kullanılmasını, uğursuzluk getirir, inacı nedeniyle, yapılmamaktadır. Büyüklerimiz, Gağand’ın, Ermeni pehrizi olduğunu, ve bu bakımdan fazla abartılmadan, kutlanması için, bir nevi uyarıda bulunurlardı.Kadınlarımız, bu bayramda gelebilecek olan, misafirler ve yakınlarını, iyi karşılayıp, güzel yöresel yemek ve kömbeler, bişiler pişirirler.Bazıları yapılan kömbeleri ve bişileri yakın çevresine dağıtırlardı. Alevi Dedeler’inin bir bölümü, bu bayramın, Alevi geleneklerinde, olmadığını, ancak insanların hangi zaman ve tarih’lerde olurlarsa olsunlar; İçlerinden geldiği gibi ibadet etmelerini ve, hayır dağıtmalarının bir sakınca olmadığını, sıradan sohbetlerinde ve( Cem Ayin’ı) esnasında altı çizilerek vurgulanırdı. Çocuk bayramı şeklinde geçtiğini yukarıda vurgulamıştım.’’ Köyümüzde 7 ile 15 yaş grubundaki çocuklar, sokağa çıkmadan önce, evdeki en güzel giysilerini giyinip,cicili bicili, ipekli puşuları omuzlarından, göğüs kafeslerinden, aşağı, çaprazına, kuşak ve pantalon kemerine sabitleştirdikten sonra, mahallenin içine çıkılrdı. Bu gibi kültürel içerikli, etkinliklerimiz, çok heyecanlı ve neşeli geçerdi.Çocukların giyim ve kuşamlarına gösterilen itina sayesinde, O, gün köye uzaktan dahi bakıldığında, renga renk, puşuların köy sokaklarında, göz alıcı, manzaralarla süslenirdi. Haydar DEMiRCi Kurulum Tarihi : 05/10/2008 @ 22:21 Bu Makaleye Verilen Cevaplar
Gımgımın Adı , Halkı ve Bazı Köy Adlarının Tarihi Kaynakları
--
| ÜYE GİRİŞİ
Tekrar Giriş Yap --- 350 üye
( Hiçkimse )
ARAMA
ANKET
KİTAP KÖŞESİ
GÜNCEL HABER
RSS HABER
|